RECENTE POSTS breinlogs

 
 

Rechts, links, rechts, links: het zit ‘m in ons ruggenmerg

Reeds decennia lang breken onderzoekers hun hoofd over wat de oorzaak is van rechts- en linkshandigheid, zonder een echt consensus. Eén plausibele verklaring die naar voor werd geschoven was dat handvoorkeur (of iemand rechts- of linkshandig is) zou verklaard kunnen worden door een verschil in gen activiteit tussen de rechter en de linker hersenhelft. Een recente Duitse studie schijnt echter nieuw licht op deze kwestie: niet de hersenen maar het ruggenmerg speelt een belangrijke rol in het bepalen van handvoorkeur ... lees verder

 

Pleidooi voor meer speel-tijd

Gisteren stond ik voor een gesloten deur. Van onze eigen woonkamer. Een wit touw, vastgemaakt aan de deurklink, verdween via de trap om aan de andere kant de woonkamer in te verdwijnen. Strak gespannen stond het. Binnen was het donker en weerklonken stemmen. ‘De draak is er, we moeten aanvallen!’ ‘Kom, we verstoppen ons in onze voorraadkamer …’ ‘Nee, dat is een goeierik, en die gaat de slechteriken opeten!’ Mijn drie zonen gingen volledig op in hun fantasiewereld. Vanuit hun ... lees verder

 

Een glaasje meer of minder: het effect van langdurig alcoholgebruik op onze hersenen.

In de nasleep van de feestdagen en met Tournée Minérale (zie onderaan voor meer info) voor de deur, is het misschien goed om eens stil te staan bij wat het effect van alcohol op onze hersenen is. Een recente studie uit het hoge Noorden heeft met een combinatie van verschillende onderzoeksmethodes aangetoond dat hevig alcoholgebruik zowel de ‘prikkelbaarheid’ van de hersenen (‘cortical excitability’) als de functionele connectiviteit van onze grijze massa aantast (1).   We kunnen ons allemaal wel inbeelden ... lees verder

 

De aanpak van eenzaamheid

DOOR MARLIES MAES - Samen zijn Is sterker dan de sterkste storm Gekleurder dan ’t grauwe om ons heen Want samen zijn Ja samen zijn Dat wil toch iedereen (Paul de Leeuw, Samen zijn) Iedereen heeft behoefte aan sociaal contact, aan relaties met anderen. Wanneer je het idee hebt dat er iets mist in die relaties, bijvoorbeeld omdat je vindt dat je te weinig relaties hebt of omdat die relaties niet van voldoende kwaliteit zijn, voel je je eenzaam. Eenzaamheid die ... lees verder

 

Emotionele arbeid: Het kost wat

DOOR JANTINE SPILT - Emotionele arbeid is het reguleren van emoties volgens de daarvoor geldende normen en waarden. Ook leerkrachten verrichten emotionele arbeid. Emotionele arbeid hoort bij het contact met kinderen. Maar kost ook energie, soms veel energie.  Emotionele arbeid verwijst naar de inspanning die werknemers doen om niet te voelen wat ze voelen, of omgekeerd, om precies dat te voelen wat ze niet voelen. Dit al naargelang de geldende expressieregels voor emoties op de werkvloer. We doen dat allemaal, ... lees verder

 

Het Brein Manipuleren (om Gezichten te Onderscheiden)

[English version available: https://ppw.kuleuven.be/home/english/research/lbp/StayConnected/blog-archive/manipulating-the-brains-ability-to-distinguish-faces] Manipuleren, manipuleren wie zich het best laat doen zal het leren. Onderzoek toont dat men zelf niet bewust moet bezig zijn om iets te leren om beter te worden in het herkennen van gezichten. Louter en alleen passief kijken naar een visuele presentatie van afbeeldingen is voldoende om jouw hersenen te manipuleren en kan verbetering in prestatie teweegbrengen. Pogingen om de ‘hersenen te manipuleren’ zijn niet nieuw. Al tientallen jaren geleden begonnen wetenschappers om de menselijke hersenen te misleiden ... lees verder

 

Wetenschappelijk bewijs voor de vermomming van Superman

DOOR ANNETTE SPITHOVEN - In de fictieve stad Metropolis bestrijdt Superman de misdaad, terwijl zijn alter ego, Clark Kent, werkt als journalist. Er zijn kleine uiterlijke verschillen tussen de twee personages, maar het meest opvallende en herkenbare verschil is dat Clark Kent een bril draagt en Superman niet. Toch herkennen de andere bewoners van Metropolis Clark Kent niet als Superman. Onderzoekers vroegen zich daarom af of zoiets simpels als het opzetten van een bril herkenning door andere mensen kan verminderen. Eerder onderzoek ... lees verder

 

De juf is fier op ons! emotionele en gedragsproblemen aanpakken in de klas

DOOR JANTINE SPILT - Al eerder werd op deze blog geschreven over een grootschalig onderzoek van onze onderzoekseenheid naar de invloed van leerkrachten op de ontwikkeling van kinderen (zie o.a. de blogs van Sanne van Craeyevelt enTessa Weyns). De nieuwste resultaten van dit onderzoek tonen opnieuw dat leerkrachten een verschil kunnen maken. Naast de al bekende effecten op de gedragsontwikkeling van kinderen, onderzochten we nu ook de effecten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Ook effecten op sociaal-emotionele ontwikkeling Al eerder werd gevonden dat leerkrachten ... lees verder

 

Grootouder met dementie: een uitdaging voor het gezin

LAURA DEWITTE - Dementie? Het aantal mensen met dementie stijgt wereldwijd razendsnel. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijden momenteel bijna 50 miljoen mensen aan een vorm van dementie. Tegen 2050 verwacht men een verdrievoudiging van dit aantal. In ons land wordt meer dan 10 procent van de bevolking ouder dan 65 jaar ermee geconfronteerd. Maar wat is dementie nu precies? Dementie is een syndroom, wat betekent dat het een verzamelnaam is voor een groep van ziektes met gelijkaardige symptomen. De gemeenschappelijke noemer van ... lees verder

 

Diabetes in het gezin: Een voor, allen voor een?!

DOOR SOFIE PRIKKEN - Type 1 diabetes in het gezin Type 1 diabetes, ook wel suikerziekte genoemd, komt relatief vaak voor in de kindertijd, adolescentie en jongvolwassenheid. Bij type 1 diabetes maakt het lichaam geen insuline meer aan, waardoor suiker niet meer opgenomen wordt door het lichaam en er problemen ontstaan met de suikerwaarden in het bloed. Genezen is (tot op heden) niet mogelijk, maar de ziekte kan wel onder controle gehouden worden mits een strikte behandeling. Zo moeten patiënten ... lees verder

 

Het effect van slaaptekort op de hersenen.

In tijden van (her)examens en deadlines zijn "nachtjes door" voor velen geen uitzondering. Maar wat doet dat zoals met onze hersenen, dat slaaptekort? Een nieuwe studie heeft voor het eerst meet duidelijkheid gebracht rond het precieze effect van slaapdeprivatie. Het team van Luikse en Britse onderzoekers publiceerden hun resultaten recent in het gerenommeerde Science tijdschrift (1). Wat gebeurt er met onze hersenen als we gedurende 2 dagen wakker blijven? Eerdere studies hebben reeds aangetoond dat een acuut slaaptekort (zoals bijvoorbeeld ... lees verder

 

De relatie tussen motivatie en punten op school: een tweesnijdend zwaard

DOOR HILDE COLPIN - Duizenden leerlingen genieten van een welverdiende vakantie na hun examens, waarop de ene al betere punten behaalde dan de andere. In Vlaanderen, zoals in veel andere landen, vormen ‘punten’ op het rapport een voorname, zo niet de voornaamste vorm van feedback aan leerlingen (en ouders) over hun prestaties. Schoolse prestaties worden beïnvloed door de betrokkenheid van leerlingen. Dat is algemeen bekend en veelvuldig aangetoond in onderzoek. Leerlingen die hard werken en zich goed inzetten voor hun schoolse ... lees verder