RECENTE POSTS breinlogs

 
 

Leerkrachten zijn nog onvoldoende toegerust om pesten te stoppen

Leerkrachten zijn onvoldoende toegerust om pesten in hun klas te stoppen. Zij hebben in hun opleiding niet geleerd om signalen van pesten op te vangen. Maar er zijn ook leerkrachten die onder de grote druk om het pesten op te lossen er maar van wegkijken of het bagatelliseren.   In vrijwel iedere klas wordt gepest. Kinderen die gepest worden, voelen zich vaak eenzaam, angstig en verdrietig. De negatieve gevolgen van pesten kunnen lang aanhouden. Zo hebben kinderen die gepest worden ... lees verder

 

Kosten van selectieve aandacht: Kinderen herkennen kleine veranderingen beter dan volwassenen

DOOR ANNETTE SPITHOVEN - Tijdens de kindertijd en adolescentie verbeteren cognitieve vaardigheden zich. In vergelijking met kinderen zijn volwassenen beter in inductief redeneren (komen tot een algemene regel op grond van een aantal specifieke waarnemingen), abstract redeneren (voorstelling maken van dingen die men niet in de realiteit kan zien) en het omgaan met metacognities (“denken over denken”). Een cognitieve vaardigheid die belangrijke ontwikkelingen doormaakt tijdens de kindertijd is aandacht. Aandacht is het gericht waarnemen van de omgeving. De focus van aandacht ... lees verder

 

Is ‘de slimste mens ter wereld’ ook de intelligentste mens? Misvattingen over intelligentietesten

DOOR KATRIEN KOENEN EN VEERLE BRIERS - Is de winnaar van de ‘slimste mens ter wereld’ ook echt de intelligentste persoon op deze wereld? Heeft een oudere broer sowieso een hoger IQ ten opzichte van zijn jongere zusje omdat hij al meer geleerd heeft in de klas? Naar aanloop van enkele misvattingen over intelligentietesten, een blogbericht over de ideeën achter intelligentietesten. Katrien Koenen is doctoraatsassistent aan de KU Leuven. Ze doet onderzoek naar leerkracht-kind interacties en begeleidt de practica van het vak ... lees verder

 

Suicide: Door de ogen van een beginnende hulpverlener

DOOR EEN GASTBLOGGER - Suïcide is taboe. Niet alleen in de maatschappij, maar ook al te vaak voor hulpverleners. Ik daag jullie uit, wie durft de vraag te stellen: ‘Denk je soms aan zelfmoord?’ De volgende vraag die dan opkomt is ‘Waarom?’ Wat houdt ons dan zo sterk tegen om er niet over te communiceren? Volgens mij gaan we de vraag naar zelfmoordgedachten vaak uit de weg omdat we schrik hebben mensen op ideeën te brengen. We hebben schrik omdat ... lees verder

 

Angstige tijden voor wetenschappers in Amerika: Een brief van de president van de Society for Research in Child Development (SRCD)

DOOR JANTINE SPILT - kleinzielig. Dat is het woord dat vaak bij mij opkomt als ik Trump op televisie zie. Een kleinzielige president die uithaalt naar alles en iedereen die er een andere mening op nahoudt dan hijzelf. Ik verwacht weinig goeds van deze president. En ik ben dan ook niet verbaasd dat onze collega’s in Amerika hun hart vasthouden. Maar het gaat verder dan dat. Dr. Jantine Spilt studeerde ontwikkelingspsychologie en is professor bij de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context van de ... lees verder

 

Studiedag “Diagnostiek in de leerlingenbegeleiding: Kind en context”

DOOR MAAIKE ENGELS - Op woensdag 8 februari organiseerde de Vlaamse Vereniging voor Schoolpsychologie (in samenwerking met Thomas More, KU Leuven en Universiteit van Amsterdam) een studiedag gericht op diagnostiek in de leerlingenbegeleiding. Aanleiding voor de studiedag was het verschijnen van het nieuwe “Handboek Diagnostiek in de leerlingenbegeleiding: kind en context”. Maaike Engels is onderwijskundige en doctoraatsstudent verbonden aan de onderzoeksgroep Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context aan de KU Leuven. Haar onderzoek richt zich op de rol van leerkrachten en ... lees verder