RECENTE POSTS breinlogs

 
 

Placebo’s in een hersenscanner

Mocht u last hebben van een vervelende kwaal, geen nood: een kort bezoekje aan de dokter en een potje pillen doen wonderen, want na enkele dagen voelt u zich al een stuk beter. Ook als achteraf blijkt dat het potje pillen feitelijk geen medicijn, maar slechts suikertabletjes vermomd als geneesmiddel bleek te bevatten. Dit is een klassiek voorbeeld van het fenomenale placebo-effect: een behandeling of middeltje dat objectief gezien geen specifieke werking heeft tegen kwalen, maar toch klachten significant doet ... lees verder

 

KOOPGEDRAG VAN VRUCHTBARE VROUWEN

We lopen lekker te shoppen in de winkelstraat, we bekijken en keuren massa’s producten en kopen zo nu en dan iets. Enkel datgene wat we echt nodig hebben, niet? En de keuze van het merk is uiteraard weloverwogen, niet? We zijn tenslotte rationele mensen, niet? Nee. Het mag misschien gek klinken maar de keuze van dit of dat merk in de winkelstraat wordt mee bepaald door onze evolutionaire voorgeschiedenis. Is dat niet wat ver gezocht, denkt u, want honderdduizend jaar ... lees verder

 

Sciencefiction in het echt

Het is alweer ruim tien jaar geleden dat ‘ons brein’ een thema werd waardoor een breed publiek geboeid bleek. Mensen waren niet zomaar geïnteresseerd in de wondere wereld onder hun hersenpan, er viel ook een hele hoop te melden. Intussen hebben onderzoeken en ontdekkingen elkaar in snel tempo opgevolgd. Voorts hebben zowel de VS als de Europese Unie grootschalige onderzoeksprojecten opgestart die beogen de hersenstructuur in kaart te brengen. Hoe ver zal de wetenschap staan over tien, twintig,… jaar? Fysicus, ... lees verder

 

Uit de kast op een sollicitatie?

Onszelf beter voordoen dan we zijn, we doen het allemaal. Er is geen beter bewaard publiek geheim dat tegelijkertijd zo natuurlijk is aan onszelf. Ettelijke liters inkt vloeiden reeds over de mogelijke nefaste invloeden van gepolijste Facebookprofielen die ons een werkelijkheid voorspiegelen die eigenlijk niet bestaat: perfecte levens waar we altijd knap zijn, uitbundig lachen, fancy restaurants bezoeken en de mooiste vakantiekiekjes presenteren. In de wetenschappelijke literatuur heeft men het over 'Impression management' waarvan we de origine reeds in 1959 ... lees verder

 

Liever een jonge vrouw?

De wijze waarop onze over-overgrootouders zich in de loop van onze evolutie, dus gedurende vele generaties, hebben voortgeplant, stuurt vandaag nog steeds onze keuze van een heteroseksuele geslachtspartner. Man en vrouw verschillen van elkaar in hun voorkeur voor een bedgenoot, zowel voor een tijdelijke als voor een langdurige relatie. Het zijn dezelfde voorkeuren die gedurende honderdduizenden jaren het succes op nakomelingen hebben verzekerd, en over vele generaties heen tot bij ons zijn aanbeland omdat ze in de genen zijn ingebrand. ... lees verder

 

Vrouwen en hun signalen

Zeggen dat voortplanting de drijvende kracht achter de evolutie is, is een open deur intrappen. Geen ander systeem heeft zo sterk de ontwikkeling van het leven, en dus ook de mens, gestuurd. Het hoeft dus ook geen betoog dat ons gedrag uitermate sterk bepaald wordt door alles wat met voortplanting te maken heeft. Het zoeken van een partner bijvoorbeeld, of de jacht op vrouwen of mannen… Daarover weten we ondertussen toch wel alles, niet? We kennen toch alle drijfveren van ... lees verder

 

Hoe ons brein ons beetneemt

Het motion after-effect (afgekort MAE) is een zeer krachtige bewegingsillusie die ontstaat wanneer iemand naar een stilstaand voorwerp of omgeving kijkt, nadat die persoon voor een bepaalde periode (van seconden tot minuten) naar een bewegende stimulus gekeken heeft. Het fenomeen was reeds gekend bij de Oude Grieken en werd beschreven door o.a. Aristoteles nadat die een tijd naar een snelstromende rivier had gekeken. Sindsdien werd het MAE enkele keren herontdekt en tot op de dag van vandaag is het iets ... lees verder

 

Als je het kan dromen kan je het ook doen

Walt Disney inspireert ons niet alleen met creaties als Mickey Mouse, maar ook met motiverende quotes: If you can dream it, you can do it. De tijdlijn van mijn Facebookvrienden staat vol met dergelijke slagzinnen. Het geeft ons moed. Want dromen kan toch iedereen? Het onderzoek: een shock?! Uit onderzoek blijkt dat dromen de realisatie van je dromen en wensen kan blokkeren. Daarom is If you dream it, you can’t do it! misschien wetenschappelijk correcter. Gabriele Oettingen, een Duitse onderzoekster ... lees verder

 

Denk eens na over je gedachten

Soms heb je van die momenten dat je je opeens bewust wordt van foute beslissingen die je nam of van situaties waarin je ondoordacht te werk ging. Overbodig te zeggen dat je jezelf dan een beetje dom vindt. Had je maar beter nagedacht, had je überhaupt maar nagedacht. Het inzicht in onze gedachten wordt ‘metacognitie’ genoemd. Metacognitie is een soort rechtbank in ons hoofd, die een vonnis velt over de gedegenheid van de beelden die we maken in ons hoofd, ... lees verder

 

Mickey Mouse in de maak?

Wat gebeurt er als je menselijke hersencellen in een dierenbrein injecteert? De vraag lijkt weggelopen uit een oude sciencefictionprent. Of, recenter, Rise of the Planet of the Apes, waarin wetenschappers in hun zoektocht naar een geneesmiddel voor Alzheimer apen intelligenter maken, tot die in opstand komen en zich tegen de mensen keren. Dezelfde vraag lijkt tevens de insteek van een artikel dat onlangs in het toonaangevende vaktijdschrift Journal of Neuroscience verscheen. Een team wetenschappers slaagde er namelijk in om muizen te kweken wiens hersenen deels ... lees verder

 

Is de baas agressief of sociaal?

Het is adembenemend hoeveel elementen uit ons sociaal gedrag terug te vinden zijn bij andere sociale soorten, van vogels tot zoogdieren. Ik heb dit uitvoerig kunnen illustreren en analyseren in mijn boek De club van ik (2013, Lannoo). En de stroom aan voorbeelden blijft aanzwellen door recent onderzoek. Onlangs kwam aan het licht dat dominante mensen vaak – maar niet altijd – veel socialer zijn dan we geneigd zijn te denken. Uw baas is misschien niet die agressieve kerel die ... lees verder

 

Hoe je ‘betere wederhelft’ mee je loopbaansucces bepaalt

'In goede en in kwade dagen, in armoede en in rijkdom…' Met deze gelofte beloven mensen trouw te blijven aan mekaar. Recent onderzoek toont nu ook aan dat die rijkdom of armoede voor een stuk mee bepaald wordt door de persoonlijkheid van je (toekomstige) echtgenoot of echtgenote. Tal van wetenschappelijke studies hebben ondertussen op overtuigende wijze aangetoond dat je eigen persoonlijkheid een belangrijke rol speelt in het professionele succes dat je kan bereiken. Of we het nu willen of niet, ... lees verder

 

Autisme, duidelijk voor de psychiater, niet voor de neuroloog

In de media lazen we vorige week koppen zoals “Autistisch brein wijkt dan toch niet af van een ander”. De indirect aanleiding was een artikel in het vaktijdschrift Cerebral Cortex dat de anatomische hersenscans van een zeer grote groep gewone kinderen vergeleek met de scans van een zeer grote groep kinderen met een autisme spectrum stoornis, kortweg ASS. De studie vond verrassend weinig verschillen. Psychiaters en psychologen kunnen betrouwbaar de diagnose ASS stellen op basis van hun observaties en psychometrische ... lees verder

 

Op zoek naar tekenen van bewustzijn

Even vlug testen of je bij bewustzijn bent? Stel jezelf de vraag wie en waar je bent, en wat er om je heen gebeurt. Zo simpel is het. Voor wetenschappers blijft het bewustzijn echter niet zo makkelijk vast te pinnen. Ook in de klinische praktijk is het vaak moeilijker na te gaan. Want hoe meet je bewustzijn bij patiënten die niet meer kunnen spreken, en niet langer op prikkels lijken te reageren? Met behulp van geavanceerde beeldvormingstechnieken slagen hersenonderzoekers er ... lees verder

 

Hoe belangrijk is CEO charisma?

Wat hebben Richard Branson, J. F. Kennedy, Marilyn Monroe, Barack Obama en, dichter bij huis, Matthias Schoenaerts met elkaar gemeen? Ze hebben hét: de zogenoemde X-Factor, of beter nog: charisma. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, iemand komt de ruimte binnen en zuigt als het ware alle aandacht naar zich toe. Dergelijke charismatische persoonlijkheden hoeven niet per se groot, imposant of extreem aantrekkelijk te zijn, maar ze zijn in staat om ogenschijnlijk zonder veel moeite een ruimte te vullen. ... lees verder