RECENTE POSTS RSS

 

Kosten van selectieve aandacht: Kinderen herkennen kleine veranderingen beter dan volwassenen

14 mei 2017 door Opgroeien

DOOR ANNETTE SPITHOVEN - Tijdens de kindertijd en adolescentie verbeteren cognitieve vaardigheden zich. In vergelijking met kinderen zijn volwassenen beter in inductief redeneren (komen tot een algemene regel op grond van een aantal specifieke waarnemingen), abstract redeneren (voorstelling maken van dingen die men niet in de realiteit kan zien) en het omgaan met metacognities (“denken over denken”). Een cognitieve vaardigheid die belangrijke ontwikkelingen doormaakt tijdens de kindertijd is aandacht. Aandacht is het gericht waarnemen van de omgeving. De focus van aandacht... lees verder

 

Is ‘de slimste mens ter wereld’ ook de intelligentste mens? Misvattingen over intelligentietesten

2 mei 2017 door Opgroeien

DOOR KATRIEN KOENEN EN VEERLE BRIERS - Is de winnaar van de ‘slimste mens ter wereld’ ook echt de intelligentste persoon op deze wereld? Heeft een oudere broer sowieso een hoger IQ ten opzichte van zijn jongere zusje omdat hij al meer geleerd heeft in de klas? Naar aanloop van enkele misvattingen over intelligentietesten, een blogbericht over de ideeën achter intelligentietesten. Katrien Koenen is doctoraatsassistent aan de KU Leuven. Ze doet onderzoek naar leerkracht-kind interacties en begeleidt de practica van het vak... lees verder

 

Suicide: Door de ogen van een beginnende hulpverlener

18 april 2017 door Opgroeien

DOOR EEN GASTBLOGGER - Suïcide is taboe. Niet alleen in de maatschappij, maar ook al te vaak voor hulpverleners. Ik daag jullie uit, wie durft de vraag te stellen: ‘Denk je soms aan zelfmoord?’ De volgende vraag die dan opkomt is ‘Waarom?’ Wat houdt ons dan zo sterk tegen om er niet over te communiceren? Volgens mij gaan we de vraag naar zelfmoordgedachten vaak uit de weg omdat we schrik hebben mensen op ideeën te brengen. We hebben schrik omdat... lees verder

 

Angstige tijden voor wetenschappers in Amerika: Een brief van de president van de Society for Research in Child Development (SRCD)

4 april 2017 door Opgroeien

DOOR JANTINE SPILT - kleinzielig. Dat is het woord dat vaak bij mij opkomt als ik Trump op televisie zie. Een kleinzielige president die uithaalt naar alles en iedereen die er een andere mening op nahoudt dan hijzelf. Ik verwacht weinig goeds van deze president. En ik ben dan ook niet verbaasd dat onze collega’s in Amerika hun hart vasthouden. Maar het gaat verder dan dat. Dr. Jantine Spilt studeerde ontwikkelingspsychologie en is professor bij de onderzoekseenheid Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context van de... lees verder

 

Studiedag “Diagnostiek in de leerlingenbegeleiding: Kind en context”

21 maart 2017 door Opgroeien

DOOR MAAIKE ENGELS - Op woensdag 8 februari organiseerde de Vlaamse Vereniging voor Schoolpsychologie (in samenwerking met Thomas More, KU Leuven en Universiteit van Amsterdam) een studiedag gericht op diagnostiek in de leerlingenbegeleiding. Aanleiding voor de studiedag was het verschijnen van het nieuwe “Handboek Diagnostiek in de leerlingenbegeleiding: kind en context”. Maaike Engels is onderwijskundige en doctoraatsstudent verbonden aan de onderzoeksgroep Schoolpsychologie en Ontwikkeling in Context aan de KU Leuven. Haar onderzoek richt zich op de rol van leerkrachten en... lees verder

 

De aanpak van eenzaamheid

21 november 2016 door Opgroeien

DOOR MARLIES MAES - Samen zijn Is sterker dan de sterkste storm Gekleurder dan ’t grauwe om ons heen Want samen zijn Ja samen zijn Dat wil toch iedereen (Paul de Leeuw, Samen zijn) Iedereen heeft behoefte aan sociaal contact, aan relaties met anderen. Wanneer je het idee hebt dat er iets mist in die relaties, bijvoorbeeld omdat je vindt dat je te weinig relaties hebt of omdat die relaties niet van voldoende kwaliteit zijn, voel je je eenzaam. Eenzaamheid die... lees verder

 

Emotionele arbeid: Het kost wat

7 november 2016 door Opgroeien

DOOR JANTINE SPILT - Emotionele arbeid is het reguleren van emoties volgens de daarvoor geldende normen en waarden. Ook leerkrachten verrichten emotionele arbeid. Emotionele arbeid hoort bij het contact met kinderen. Maar kost ook energie, soms veel energie.  Emotionele arbeid verwijst naar de inspanning die werknemers doen om niet te voelen wat ze voelen, of omgekeerd, om precies dat te voelen wat ze niet voelen. Dit al naargelang de geldende expressieregels voor emoties op de werkvloer. We doen dat allemaal,... lees verder

 

Wetenschappelijk bewijs voor de vermomming van Superman

24 oktober 2016 door Opgroeien

DOOR ANNETTE SPITHOVEN - In de fictieve stad Metropolis bestrijdt Superman de misdaad, terwijl zijn alter ego, Clark Kent, werkt als journalist. Er zijn kleine uiterlijke verschillen tussen de twee personages, maar het meest opvallende en herkenbare verschil is dat Clark Kent een bril draagt en Superman niet. Toch herkennen de andere bewoners van Metropolis Clark Kent niet als Superman. Onderzoekers vroegen zich daarom af of zoiets simpels als het opzetten van een bril herkenning door andere mensen kan verminderen. Eerder onderzoek... lees verder

 

De juf is fier op ons! emotionele en gedragsproblemen aanpakken in de klas

10 oktober 2016 door Opgroeien

DOOR JANTINE SPILT - Al eerder werd op deze blog geschreven over een grootschalig onderzoek van onze onderzoekseenheid naar de invloed van leerkrachten op de ontwikkeling van kinderen (zie o.a. de blogs van Sanne van Craeyevelt enTessa Weyns). De nieuwste resultaten van dit onderzoek tonen opnieuw dat leerkrachten een verschil kunnen maken. Naast de al bekende effecten op de gedragsontwikkeling van kinderen, onderzochten we nu ook de effecten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Ook effecten op sociaal-emotionele ontwikkeling Al eerder werd gevonden dat leerkrachten... lees verder

 

Grootouder met dementie: een uitdaging voor het gezin

30 september 2016 door Opgroeien

LAURA DEWITTE - Dementie? Het aantal mensen met dementie stijgt wereldwijd razendsnel. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijden momenteel bijna 50 miljoen mensen aan een vorm van dementie. Tegen 2050 verwacht men een verdrievoudiging van dit aantal. In ons land wordt meer dan 10 procent van de bevolking ouder dan 65 jaar ermee geconfronteerd. Maar wat is dementie nu precies? Dementie is een syndroom, wat betekent dat het een verzamelnaam is voor een groep van ziektes met gelijkaardige symptomen. De gemeenschappelijke noemer van... lees verder